Zwangerschapsklachten

Moeheid


Vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap kan je heel moe worden en heb je meer behoefte aan slaap dan anders. Dit is heel normaal, je lichaam moet immers wennen aan alle veranderingen die plaatsvinden. Dit kwaaltje treft wel iedereen met zwangerschapsklachten.

Misselijkheid


Vooral in de eerste 3-4 maanden kan het zijn dat je misselijk bent. Dit komt door de hormoonverandering in je lichaam. Vaak heb je weinig tot geen zin in eten, maar helaas maak dit de misselijkheid vaak alleen maar erger. Advies: Eet ’s morgens voordat je opstaat een cracker. Regelmatig eten, verspreid over de dag, helpt vaak bij misselijkheid. Ook gember kan helpen voor de misselijkheid, zowel gembercapsules, gemberpoeder of verse gember kunnen bijdragen in het verminderen van zwangerschapsklachten.

zwangerschapsklachten

Brandend maagzuur


Vooral aan het einde van de zwangerschap kan de baby tegen je maag aandrukken, je kan dan het ‘zuur’ krijgen. Vooral ook omdat de spier tussen de slokdarm en de maag verslapt is en daardoor het maagzuur wat omhoog kan komen. Advies: Je kunt het voorkomen door kleine maaltijden verspreidt over de dag te eten. Koolzuurhoudende dranken en koffie kun je beter laten staan, pas op met scherpe kruiden en vet eten. Indien mogelijk kan je het hoofdeinde van je bed iets omhoog brengen. Je kan proberen een glas melk te drinken of wat vanillevla te nemen. Werkt dit niet mag je maagzuurremmers (Rennie) gebruiken. In uitzonderlijke gevallen schrijven we  anta-gel, regla-pH of graviscon voor die bij de apotheek te halen zijn.

Constipatie


Het hormoon progesteron werkt verslappend op de spieren in de darmwand. De darmwand werkt hierdoor langzamer en dat kan verstopping veroorzaken. Bij hard persen op het toilet is er kans dat er aambeien ontstaan, dat zijn gladde, bolle verdikkingen aan het uiteinde van de anus die kunnen jeuken. Een goede stoelgang kun je bevorderen door regelmatig te eten, veel te drinken en voor voldoende beweging te zorgen. Gebruik extra vezels, zoals gebroken lijnzaad, volkoren producten of zemelen. Voor aambeien zijn er vele crèmes beschikbaar, vaak hebben deze wel een positief effect maar behalen deze het beste resultaat na de bevalling.

Vaak plassen


Tijdens de zwangerschap moet je vaker plassen. Naarmate de baarmoeder groeit, komt er meer druk op je blaas en daardoor heb je sneller het gevoel dat je moet plassen. Als je echt heel vaak aandrang voelt om te plassen, kan dat door een blaasontsteking komen. Meestal heb je dan ook een branderig gevoel bij het plassen. Neem in dat geval contact met ons of met de huisarts op.

Vaginale afscheiding


Vaginale afscheiding neemt vaak toe tijdens de zwangerschap. Dat is normaal. Laat het ons weten als de afscheiding een abnormale geur of kleur heeft of als je ook jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt. Dit kan wijzen op een infectie.

Bandenpijn


Je baarmoeder zit vast aan banden die ervoor zorgen dat je baarmoeder netjes op zijn plek blijft. Als je baarmoeder groeit, hebben deze banden het moeilijk om de groei bij te houden. Je kan dan een stekende pijn ervaren aan de zijkant van de buik en in je liezen. Als de banden ook goed gegroeid zijn zal je pijn verdwijnen.

Harde buiken


Tijdens de zwangerschap voel je de spieren van de baarmoeder af en toe samentrekken. Dit worden ook wel harde buiken genoemd. Een harde buik ontstaat vaak bij inspanning en verdwijnt weer als je rust. Af en toe een harde buik kan geen kwaad. Heb je vaak last van harde buiken kan het zijn dat je te druk bent en je het rustiger aan moet doen.

Rug- of bekkenpijn


Tijdens de zwangerschap verandert je gewicht en houding en worden de bekkengewrichten meer beweeglijk. Dat kan soms rugklachten of pijn in het bekken veroorzaken. Bepaalde oefeningen kunnen helpen om je rugspieren te versterken ter vermindering van de zwangerschapsklachten. Ook zwemmen is goed voor je rug. Een goede houding kan de klachten verminderen, dus zorg dat je bij het bukken of tillen goed door je knieën buigt en geef je onderrug voldoende steun bij het zitten. Draai als je uit bed komt eerst op je zij, en druk jezelf daarna zijwaarts omhoog zodat de rug niet overbelast wordt. Neem in het geval van ernstige rug- of bekkenklachten contact met ons op, dan kunnen we je eventueel doorverwijzen naar een fysiotherapeut.