Pijnstilling bij bevalling

Zodra de bevalling begint, maakt jou lichaam direct natuurlijke pijnstillers (endorfines) aan. Angst of spanning belemmert de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en rustig mogelijk te zijn tijdens de bevalling zodat natuurlijke pijnstilling plaats kan vinden.
Wil je bevallen met pijnstillers dan moet je altijd naar het ziekenhuis en wordt je overgedragen aan de gynaecoloog. Bij alle methodes is een hartfilmpje van de baby nodig die minimaal een half uur duurt. Het duurt dus ook enige tijd voordat je pijnstillers ontvangt als je aankomt in het ziekenhuis.

PETHIDINE

Pethidine wordt toegediend met een injectie in je bovenbeen. Het is een morfine-achtige stof en werkt 2 tot 4 uur. Je wordt er suf en slaperig van en ongeveer 1 op de 3 vrouwen is tevreden over het effect. Tegenwoordig wordt pethidine eigenlijk alleen nog toegediend in de allereerste fase van de bevalling als de weeën nog niet erg heftig zijn. Het geeft even wat verlichting zodat je wat kunt uitrusten en slapen voor de echte bevalling gaat beginnen.

POMPJE MET REMIFENTANIL

Remifentanil is een morfine-achtige stof die wordt toegediend via een infuus in je arm dat vastzit aan een pompje. Je kunt zelf met een drukknop de hoeveelheid bepalen die je toegediend krijgt. Het pompje is zo afgesteld dat je nooit teveel kan krijgen. Remifentanil werkt snel, binnen een paar minuten, en is ook na een paar minuten weer uit je bloed verdwenen. Het verdooft de pijn enigszins en je wordt er ontspannen van, maar je voelt de weeën nog steeds. Remifentanil kan invloed hebben op je ademhaling en het zuurstofgehalte in je bloed. Daarom moet je continu zorgvuldig in de gaten gehouden worden.

RUGGENPRIK

De ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van verschillende pijnstillende medicijnen. De anesthesist brengt onder plaatselijke verdoving in je rug een naald in. Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. De naald gaat er weer uit, het slangetje blijft zitten. Door dit slangetje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Binnen 15 minuten voel je dat de pijn een stuk minder wordt.

Voordelen van een ruggenprik

• de meeste vrouwen voelen weinig pijn meer tijdens de weeën
  • de ruggenprik werkt beter dan een injectie met pethidine of een pompje met remifentanil
  • je wordt niet slaperig of suf van een ruggenprik en maakt de bevalling dus helemaal mee